26. آذر 1397 - 10:03
جاده ارتباطی باشت ـ. چرام که چهار شهرستان استان شامل (چرام، کهگیلویه، لنده و لیکک) را به محور ترانزیتی گچساران ـ. بابامیدان و شیراز و یا گچساران ـ. خوزستان متصل می‌کند ، در حالی است که این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و هر گاه شاهد حوادث تلخ و ناگواری در این جاده هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چرام ،توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه حمل و نقل و ترابری یکی از محور‌های اساسی و شاخص‌های مهم در توسعه هر منطقه محسوب می‌شود، اهمیت راه‌ها تا بدان حد است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعه ى آن را می‌توان با توجه به دوری یا نزدیکی آن به جاده‌ها تعیین کرد. 

 

غیرایمن بودن جاده و نداشتن کمترین زیرساخت باعث شده عبور از این مسیر برای مردم به ویژه در فصل بارندگی به کابوس تبدیل شود.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد از دو منطقه گرمسیری و سردسیری تشکیل شده که مناطق گرمسیری آن شامل گچساران، باشت، شهر دهدشت ، لنده ، بهمئی ، چرام، سوق ، چاروسا و دیشموک با روستا‌ها و دهستان‌های تابعه است.

 

جاده ارتباطی باشت ـ. چرام که چهار شهرستان استان شامل (چرام، کهگیلویه، لنده و لیکک) را به محور ترانزیتی گچساران ـ. بابامیدان و شیراز و یا گچساران ـ. خوزستان متصل می‌کند ، در حالی است که این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و هر گاه شاهد حوادث تلخ و ناگواری در این جاده هستیم.

اگر در یک روزبارانی از محور باشت به چرام سفر کنید،مسیری با مسافت کمی را انتخاب کرده اید اما هنوز که هنوز است دچار مشکلات عدیده ای است. 

 

 پس از عبور از روستای لار به قسمتی از جاده می رسید که شباهت زیادی به جاده های کوهستانی دارد و کم کم درد سر های این مسیر گریبان گیر رانندگان خواهد بود. 

 

ساعت ها در این مسیر کم تردد که چند سالی هست به خاطر بازسازی خراب شده است، گرفتار کندی سرعت خودروی خود بعلت گل ولای می شوید و حتی مشکلات جبران ناپذیری برای شما خواهد داشت .

 

جاده باشت به چرام یکی از زیباترین محور های مواصلاتی استان هست که شهرستان های چرام و کهگیلویه لنده و لیکک را با محور ترانزیتی گچساران به بابامیدان متصل می کند.

 

این محور که در حدود سه سال قبل پروژه تعمیر و بازسازی آن شروع شده است هنوز که هنوز هست گرفتار مشکلات همیشگی خود است.اما متاسفانه قریب به دوسال است که این طرح نیمه کاره تمام شده است و مشکلات عدیده ای برای مسافرین، روستائیان و فرهنگیانی که هر هفته مسیر ارتباطی باشت چرام را طی می کنند به وجود آورده است .

این مسیر69کیلومتری که یک ساعت و ده دقیقه بطور متوسط طی میشود،اکنون در مدت طولانی تری طی شده و شرایط و وضعیت این محور شایسته شهروندان باشتی و چرامی و حتی مسافران نیست.

 

محور باشت به چرام بیش از ۶۳ کیلومتر طول دارد و حدود دوسال است که ۷ کیلومتر از این جاده در دست تعمیر وبازسازی است، پیچ‌های خطرناک و نقاط حادثه خیز در این محور ارتباطی در سالیان گذشته موجب بروز تصادفات متعدد و کشته و مجروح شدن عده زیادی از هموطنانمان شده است، اما متاسفانه مدتی است که این طرح نیمه کار رها شد.

 

مردم این منطقه می‌گویند:این جاده به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی و عدم پیگیری مسئولین شهرستانی واستانی به حال خود رهاشده وهمچنان یکی ازمشکلات اصلی مردم استان به ویژه مردم حوزه گرمسیر است چرا که تعداد زیادی روستا در حاشیه این حاده وجود دارد و با توجه به نقش روستائیان در پویایی اقتصاد کشاورزی به ویژه تولید محصولات کشاورزی، محصولات دامی می‌طلبد آن‌ها هموار از جاده مطلوبی برای ایاب و ذهاب و انتقال تولیدات خود به سایر مناطق بهره‌مند باشند همچنین تعداد زیادی مناطق گردشگر پذیر و امام زاده‌های واجب التعظیم در روستا‌های حاشیه این جاده قرار دارند که این خود رسیدگی و توجه به این محور را دو چندان می‌کند.

 

حال همه می دانیم که  ظرفیت اعتباراتی که برای این پروژه درنظر گرفته بودیم پر شده است، از طرفی این پروژه زیر نظر راه و شهرسازی بوده است و اکنون به راهداری واگذار شده است چرا که در این حوزه اعتبارات بهتری می توان جذب کرد؛اما در عمل واقعیت ترمیم این جاده چه می شود؟!

 

از طرفی مجوز های راه های ارتباطی گرفته میشود اما در حقیقت کار و فعالیت خاصی صورت نمی گیرد و یا به پیمانکار دیگری واگذار میشود.

حال غلامرضا تاجگردون نماینده محترم شهرستان‌های باشت و گچساران و عدل هاشمی پور نماینده محترم شهرستان‌های چهارگانه می توانند با پیگیری این محور موصلاتی مهم با همکاری مسئولان استانی و شهرستانی و دستوری جدی به مدیران حوزه انتخابیه خود،چنین مشکلی را حل کنند و شهروندان محترم این دو شهرستان منتظر خواهند ماند که آیا این دو مسئول از پس این محور برخواهند آمد یا  خیر؟.

 

فرمانداران دو شهرستان باشت و چرام نیز پیگیری خود را جدی تر کرده و مدیران مربوطه را موظف به حل این محور مهم و با اهمیت کنند و با رایزنی با اداره کل،روند این پروژه را جلو ببرند.

 

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان نیز در گفتگو با صبح زاگرس درباره این پروژه در پنجم مردادماه سال جاری گفت: همین امروز مجوزهای لازم را از تهران اخذ کردیم.

 

علی خوان پایه بیان کرد: این کار فرآیند طولانی را پشت سر گذاشت و قبلا در حوزه راه و شهرسازی بود بنا به دلایلی به حوزه راهداری واگذار شد.

 

وی افزود: این فرایند را از سال گذشته دنبال کردیم، براورد لازم صورت گرفته است و اخیرا در سازمان مرکزی مصوب شده است و در هفته جاری به مناقصه گذاشته می شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما

http://Sapp.ir/akhbarchoram
پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس